Shoot – kameran går!

Bakom kulisserna på en kaotisk stumfilmsinspelning

Vi befinner oss i filmindustrins barndom. I den stora studion Kosmograph råder febril aktivitet. Här följer vi inspelningen av Spartacus där skådespelare formligen kastar sig mellan rollerna i ett vansinnigt tempo i ett myller av kameramän, manusförfattare, filmregissörer och scenarbetare.

Inspelningen befinner sig på randen av nedläggning. Är det inte dekor som rasar så är det filmarbetare som strejkar, stjärnor som hotar med avhopp och finansiärer som kommer med absurda krav. En tiger i bur som ska skjutas till döds i sista scenen, får en oväntad roll i hela historien. Och runt hörnet väntar ett världskrig som osäkrar allt.

Pjäsen är inspirerad av en roman av Nobelpristagaren Luigi Pirandello, en parodi över italiensk filmindustri och en varning för modernitetens konsekvenser. Här spinner regissören Erik Holmström loss sin teaterlek i en form som spänner från fartfylld fars till lågintensivt drama och för en diskussion om konstens villkor och roll.

Erik Holmström är regissör, dramatiker och skådespelare. Han är grundare och konstnärlig ledare för Malmö Dockteater, som gör dockteaterföreställningar för vuxna, till exempel den hyllade Funktionell dumhet, som gästade Göteborgs Stadsteater 2017, och den fristående fortsättningen Skvalpet. Bland övriga uppsättningar kan nämnas Vad gör vi här? på Malmö Stadsteater, Automata på Orionteatern och Flickland på Dramaten. På Folkteatern i Göteborg har Erik Holmström satt upp Doktor Faustus, Don Quijote och nu senast, våren 2022, Moderna tider.

Foto: AORTA

Urpremiär
Syntolkning
19 november
Scen
Stora Scen
Längd
Cirka 3 timmar inklusive paus
Pris
120-370 kr

I vår bearbetning är kärnfrågan ”varför gör vi konst?”. Det här utspelar sig i filmens barndom. Redan då fanns en framväxande filmindustri där filmerna producerades på löpande band. Precis som vi producerar teaterföreställningar på löpande band. Även om handlingen är förlagd hundra år tillbaka i tiden, finns det hela tiden blinkningar till idag.

Erik Holmström, regissör

Rollista

Pirandello, kameratekniker MARIE DELLESKOG

La Nestoroff, skådespelare CARINA M JOHANSSON

Tino Nestoroff, regiassistent / Giovanni Papini, journalist OSKAR LARING

Coco Polacco, regissör / Serafino, violinist JOHAN GRY

Luisetta Cavalena, skådespelare MARTA ANDERSSON-LARSON

Marsia, tekniker / en marknadsförare MATILDA ESSELIUS

Chiara Trigorini, manusförfattare VIVI LINDBERG

Carlo Ferro, skådespelare ERIK LUNDHOLM

Vittorio, kock / Aldo Nutti, finansiär och skådespelare JOHAN HAFEZI

Borgalli, filmstudioägare DAG MALMBERG

Makalöst roligt

Aftonbladet

scenografen Maja Kall skapar en värld som känns både realistisk och fantasieggande

Expressen

andas Fellini

Aftonbladet

när stumfilmsscenerna filmas framför kulisserna och det överdrivna agerandet och filmresultatet syns parallellt är de fantastiskt roliga

Borås Tidning

mustig och välbyggd

Aftonbladet

Tajmingen är klockren!

Kulturbloggen

Mel Brooks! tänker jag. ”Det våras”-filmerna i allmänhet, ”Det våras för Hitler” i synnerhet."

Kai Martin blog

Carina M Johansson är alldeles underbar som den åldrande divan La Nestoroff

Aftonbladet

Fram träder kamerateknikern Pirandello (en väl grundad Marie Delleskog), iakttagaren och hemmafilosofen som kommenterar förloppet

Borås Tidning

Dag Malmbergs gangsterglamourösa filmstudioägare Borgalli och Johan Grys klassiska frustrerade stjärnregissör utgör också noder i dramat

Aftonbladet

Vivi Lindbergs Chiara Trigorini, manusförfattaren, är en tryckkokare

Kai Martin Blog

Matilda Esselius växlar snyggt mellan rollen som stringent marknadsförare och olycklig scenarbetare.

Aftonbladet

När filminspelningen drar i gång i andra akten blir det roligt på riktigt, då den talanglöse finansiären Aldo Nuti (Johan Hafezi) tillskansar sig huvudrollen i muskelknuttig sköld.

Dagens Nyheter

Erik Lundholm gör varje replik till ett humoristiskt understatement

Aftonbladet

Detta är bra teater, en komedi som förser publiken generöst med såväl skratt som analys.

Kulturbloggen

Marta Andersson-Larsons gör sin unga Luisetta Cavalena från blyg till växande flicka med skådespelarambitioner med stigande kraft.

Kai Martin blog

Ovanpå allt flyter futuristen Tino, spelad av Oskar Laring. Han drömmer om en ny filmkonst och letar efter meningen med allt.

Aftonbladet

Marie Delleskog är utmärkt som filosoferande kameratekniker

Expressen

medverkande

Marta Andersson-Larson

Skådespelare

Marie Delleskog

Skådespelare

Matilda Esselius

Skådespelare, praktikant

Johan Gry

Skådespelare

Johan Hafezi

Skådespelare

Carina M Johansson

Skådespelare

Oskar Laring

Skådespelare, praktikant

Vivi Lindberg

Skådespelare, praktikant

Erik Lundholm

Skådespelare, praktikant

Dag Malmberg

Skådespelare

Mer om föreställningen

Introduktion till Shoot - kameran går!

Här ger dramaturg Anna Berg en introduktion till föreställningen. Du kan välja om du vill lyssna på den eller läsa den som text.

Lyssna på eller läs introduktionen

Vad handlar föreställningen om?

Hör regissör Erik Holmström berätta kort och koncist om handlingen i Shoot – kameran går!

Hör regissören berätta

Djupdykning: Hur fri är konsten?

I samtalsserien Djupdykning spinner vi vidare på föreställningarnas tematik. Lördag 19 november rör samtalet konstens frihet. Gäster: Mellika Melouani Melani, Erik Holmström och Ragna Wei.

Läs mer om Djupdykning
Frida Wernersson bygger tigern i Shoot-kameran går! Foto Jonas Kündig

attributmakare frida Wernersson

att bygga en tiger

se bilder

Produktion

Av Eva-Maria Benavente Dahlin, Erik Holmström Inspirerad av Luigi Pirandellos roman Regi Erik Holmström Skådespelare Marta Andersson-Larson, Marie Delleskog, Johan Gry, Johan Hafezi, Carina M Johansson, Dag Malmberg Praktikanter från teaterhögskolor Matilda Esselius, Oskar Laring, Vivi Lindberg, Erik Lundholm Scenografi och kostymdesign Maja Kall Maskdesign Patricia Svajger Ljusdesign Bella Oldenqvist Ljuddesign Kristian Jeppesen Videodesign Oscar Boman Violinist, inspelad Johanna Moraeus Dramaturg Anna Berg

inför teaterbesöket

En helkväll på teatern

Gör ditt teaterbesök till en helkväll med både mat och teater! Boka en teatermiddag till ett förmånligt pris som serveras i Restaurang Tiljan innan din föreställning.

Läs mer om Teatermiddag

Öppet?

Öppettider till biljettkassan och receptionen.

Se öppettider

Hitta till teatern

Göteborgs Stadsteater ligger längst upp på Avenyn, vid Götaplatsen.

Hitta till Göteborgs Stadsteater