Hannah Alem Davidson, Johan Friberg, Anna Lova Aldén, Johan Hafezi, Johan Karlberg, Lisa Lindgren, Eline Höyer, Emil Ljungestig, Victoria Dyrstad
Johan Gry i Mordet på Marat
Johan Friberg i Mordet på Marat
Skådespelare och statister i Mordet på Marat
Skådespelarna i Mordet på Marat sittandes i badkar
Anna Lova Aldén i Mordet på Marat

Mordet på Marat

Alla är galna

Året är 1808. Markis de Sade är intagen på mentalsjukhuset Charenton på grund av oanständiga skrifter. Där uppför han egenförfattade teaterstycken för att roa sjukhusledningen och adeln. Denna kväll iscensätts det blodiga mordet på franske revolutionsledaren Jean Paul Marat, sittande i sitt badkar.

Rädslans regim härskar. De intagna ska renas från synd och bli fungerande samhällsmedborgare. Men vem är egentligen galen?

Markis de Sade spelar sig själv och dirigerar dramat. Men patienterna har svårt att följa hans idéer och mentalskötarna får kämpa för att hålla dem i schack - publiken ska ju ha en trevlig kväll. I takt med att spelet fortskrider växer missnöjet bland patienter och sjukhusledning och dramat riskerar att spåra ur.

Tysk-svenske författaren Peter Weiss världsberömda pjäs från 1964 diskuterar revolutionen, folket, demokratin och makten. Frågor som är lika aktuella idag men som sällan berörs lika klarsynt och drastiskt.

Jan Klata är en av Polens och Europas mest kända och prisbelönta dramatiker och regissörer. Han står bakom över 30 uppsättningar som spelats på teatrar runt om i Polen och i städer som Graz, Düsseldorf, Bochum och Berlin. 2013-2017 var han chef för nationalscenen National Stary Theatre i Krakow och 2018 erhöll han det internationella teaterpriset Primo Europa.

Foto: Jonas Kündig

Premiär
Syntolkning
Fredag 11 mars kl 19.00
Scen
Stora Scen
Längd
Cirka 2 timmar inklusive paus
Pris
120 - 310 kr

Information till publiken

Stroboskop förekommer i föreställningen.

Medverkande

JOHAN GRY Markis de Sade
EMIL LJUNGESTIG Utroparen
JOHAN FRIBERG ”Jean Paul Marat”
ANNA LOVA ALDÉN ”Charlotte Corday”
JOHAN HAFEZI ”Jacques Roux”
ELINE HØYER ”Herr Duperret”
HANNAH ALEM DAVIDSON ”Simonne Evrard”
VICTORIA DYRSTAD patient
JOHAN KARLBERG patient
LISA LINDGREN patient
ANNA BJELKERUD Direktör Coulmier

Systrar: ENES CRNALIC, JÖRAN FAGERLUND, FILIP JERLIN,
JAN LIF, TIM PETERSSON BROLIN, TORBJÖRN STEIJNER

Bakom kulisserna och information

Kniv och penna – David versus Marat

Mikael van Reis om förbindelser mellan Peter Weiss, Davids konstverk "Den mördade Marat" (Marat assassiné) från 1793 och Lars Norén.

Läs texten på Teaterrummet

En introduktion till Mordet på Marat

Lyssna på dramaturgen Anna Bergs upplysande introduktion till pjäsen,  författaren Peter Weiss och regissören Jan Klata. Finns även att läsa för den som hellre vill det!

Läs eller lyssna på introduktionen

Första test av mask - färg och intensitet!

Kika på maskdesigner Marina Ritvalls första test av mask på skådespelarna i Mordet på Marat.

Se bilder från första masktestet

Idén att ge Gry rollen är strålande ... Kemin mellan de Sade och den andra stora rollen är påtaglig och kontrasten dem emellan spännande. Marat spelas med finess av Johan Friberg.

Aftonbladet

Med sina inlån av allt från Bernard Hermanns Psychostråkar till diverse länders nationalsånger skapar Christoffer Bergs och Tora Vinters elektroniska musik tillsammans med ljuddesignen en alldeles egen associationsvärld.

DN

Vi får queer estetik där punkballerinor med 1700-talsaccessoarer irrar omkring i en blankpolerad futuristisk scenografi fylld av badkar. Vissa scener är koreografier, några bygger på flippade ljudmattor och andra på undersökning av själva dialogen. Tiden är också ur led och tempot växlar från speedat till ultrarapid.

Aftonbladet

Johan Gry briljerar som de Sade

DN

... allas insatser är egentligen värda att nämnas, inte minst Anna Lova Aldéns bedårande Charlotte Corday.

SvD

Det blir en stundvis förvirrande men ständigt överraskande, och makalöst snygg, föreställning på Göteborgs stadsteater.

Borås Tidning

visuellt överväldigande

DN

I postdramatisk anda duggar referenserna tätt till teatermediet och den aktuella uppsättningen, med kopplingar till yttrandefrihet och konstnärlig frihet. Det är på denna nivå som föreställningens diskussion om frihetens möjlighet också måste placeras: teaterns rätt och nödvändighet att med en dåres envishet hävda sin konstnärliga frihet även när ett galet samhälle vill begränsa den.

SvD

Friberg övertygar i rollen som patienten, vars inkarnation av den förorättade och plågade Marat imponerar.

Kulturbloggen

Johan Gry briljerar som docerande om moral och bildning, fantasi och verklighet.

Kulturbloggen

...Emil Ljungestigs charmiga utropare – en trixterfigur som springer runt och sufflerar skådespelarna.

SvD

Medverkande

Anna Lova Aldén

Skådespelare

Anna Bjelkerud

Skådespelare

Hannah Alem Davidson

Skådespelare

Victoria Dyrstad

Skådespelare

Johan Friberg

Skådespelare

Johan Gry

Skådespelare

Johan Hafezi

Skådespelare

Eline Høyer

Skådespelare

Johan Karlberg

Skådespelare

Lisa Lindgren

Skådespelare

Emil Ljungestig

Skådespelare

INTERVJU MED TORA VINTER OCH CHRISTOFFER BERG

"Det kommer att vara maxat, i en fullständigt uppochnedvänd verklighet"

Intervju med kompositörerna

Produktion

Av Peter Weiss Översättning Britt G Hallqvist Regi Jan Klata Skådespelare Anna Lova Aldén, Anna Bjelkerud, Hannah Alem Davidson, Victoria Dyrstad, Johan Friberg, Johan Gry, Johan Hafezi, Eline Høyer, Johan Karlberg, Lisa Lindgren, Emil Ljungestig Statister Enes Crnalic, Jöran Fagerlund, Jan Lif, Torbjörn Steijner, Tim Petersson Brolin, Filip Jerlin Scenografi Mirek Kaczmarek Kostymdesign och ljusdesign Mirek Kaczmarek Koreograf Maćko Prusak Maskdesign Marina Ritvall Komposition och musikproduktion Christoffer Berg, Tora Vinter Ljuddesign Christoffer Berg, Karin Bloch-Jörgensen, Marcus Lilja, Tora Vinter Videodesign Natan Berkowicz Dramaturg Anna Berg Förlag Colombine Teaterförlag