Till vänster ses Ika Nord klädd likt Charlie Chaplin och till vänster ses Lisa Lindgren med "Donald Trump"-mask

Herr Puntila och hans dräng Matti

Detta är den underbara historien om den oberäknelige storgodsägaren Puntila. Som full vill han famna hela världen. Nykter vill han däremot dräpa densamma.

Hans luggslitne dräng Matti har fullt sjå att hänga med i alla vilda svängar och sopa igen spåren efter sin herres irrationella upptåg. Dessutom börjar känslorna spira mellan Matti och Puntilas dotter Eva, men kan kärlek överbrygga klassklyftor och misstro?

Pontus Stenshäll regisserar en frodig komedi som glatt men hårt sparkar uppåt och ödmjukt slickar nedåt. Här har maktens män bokstavligen världen som lekplats.

Läs pressinformation om Herr Puntila och hans dräng Matti.

Herr Puntila och hans dräng Matti är en annorlunda och intressant komedi i det att den blandar tygellös folklighet med knivskarp samhällsanalys.

Pontus Stenshäll
Premiär
Syntolkning
Fredag 29 november
Scen
Stora Scen
Längd
Cirka 2 timmar och 50 minuter inklusive paus
Pris
110-350 kr. Gruppbokning 031-708 71 02
Textas
Lördag 23 november

Rökarens blick - skådespelarens Brecht

I samband med föreställningen Herr Puntila och hans dräng Matti den 5 november samtalar Pontus Stenshäll med docent Kent Sjöström, forskare i scenkonst vid Teaterhögskolan i Malmö. Samtalet utgår från Sjöströms essäsamling "Rökarens blick - skådespelarens Brecht".

Fri entré, biljett behövs dock. Läs mer här.

"Essensen av alla gubbar jag sett eller mött"

Lisa Lindgren avverkar ett helt maratonlopp på scen. Mentalt såväl som fysiskt. Här berättar hon om hur hon förberedde sig för den krävande rollen som Herr Puntila.

Läs intervju med Lisa Lindgren

Möt skådespelaren Ika Nord

Hon har utbildat sig i mimkonst i Paris och spelat gatuteater runt om i Europa. Hon blev känd som Ika i rutan. Nu ser vi Ika Nord som drängen Matti på Stora Scen

Läs intervjun med Ika Nord

Från idé till sista föreställningen – Ingela gör maskdesignen till "Puntila"

"Jag har inspirerats av kantigheten i den polska konstnären Tamara de Lempickas målningar och av 1920-talets stumfilm med sina runda former och sotade ögon."

Läs intervjun med maskören Ingela Collin

Lisa Lindgren gör en lysande Trump/Puntila, ett fyllo lika oförmögen att träffa munnen med lådvinsstrålen, som att få plats i sin lilla röda elbil

Dagens Nyheter

Lisa Lindgren är fenomenal i rollen som Puntila; hon ger maktmänniskan och alkoholisten inte bara ett ansikte utan en hel svajande kropp som i sina olika stadier av berusning är både komisk och tragisk; det är en storartad gestaltning av mänsklig självdestruktion och likheten med en nyckfull och opålitlig Donald Trump är uppenbar.

Kulturnytt

Mot honom/henne (Puntila) står Matti, en tunn och blek, nästan eteriskt ömtålig gestalt, så fint spelad av Ika Nord.

Borås tidning

Lisa Lindgren får en extra kvalitet att laborera med i sin gestaltning av den försupne godsägaren: att spela packad i tre timmar är ett näst intill omöjligt uppdrag, särskilt om man är ute efter komik. Lindgren gör ett hästjobb, i närmast bokstavlig bemärkelse

Aftonbladet

Ensemblen har flera suveräna musikalartister som levererar snärtiga sångnummer med ironisk klangbotten, och visar upp komisk begåvning som skådespelare. Frida Linnell river ner applåder långt innan hon har sjungit klart, och är glimrande i minirollen Fru Gyllenstjärna. Emil Ljungestig har grym tajming och är oförglömligt rolig som fåfäng attaché

Aftonbladet

Hon (Lisa Lindgren) är närvarande nära nog hela tiden och på ett fullkomligt dominerande sätt. Hon är berusning, sludder och raglande, balanskonstnär som får publiken att kippa efter andan. Hon är fysisk, diabolisk och dryckenskapens pendlande mellan en dr Jekyll och en mr Hyde.

Kai Marins blogg

... de fläskar på långt bortom det karga anslag som många associerar med Brecht. Det är uppfriskande

Aftonbladet

I Frida Linnell bor en framtida musikalstjärna helt klart

Kulturnytt

Lisa Lindgren är fantastisk i huvudrollen. Hon gestaltar konsekvent en påverkad galning, vars sluddriga men hörbara repliker och vingliga kroppshållning, är en stor del av behållningen.

Kulturbloggen

Produktion

Av Bertolt Brecht efter berättelser och ett pjäsutkast av Hella Wuolijoki Översättning Alf Henrikson Regi och scenografi Pontus Stenshäll Skådespelare Lasse Carlsson, Hannah Alem Davidson, Marie Delleskog, Johan Hafezi, Lisa Lindgren, Emil Ljungestig, Ika Nord Praktikanter från Högskolan för scen och musik Nina Dahn, Frida Linnell Scenografi och kostym Richard Andersson Mask Ingela Collin Ljus Max Mitle Ljud Karin Bloch-Jörgensen Musik Simon Steensland Koreograf Ika Nord Dramaturg Joel Nordström Teaterförlag Nordiska ApS

Skulle det inte vara enklare om regeringen upplöste folket och valde ett nytt?

Bertolt Brecht

Olyckligt är det land som behöver hjältar.

Bertolt Brecht

Tillit skapas genom att den tas i bruk.

Bertolt Brecht

Kom ihåg det ni människor, att just nu är det vi som är mänskligheten!

Bertolt Brecht

Vad är att råna en bank mot att grunda en bank?

Bertolt Brecht

Först kommer maten, sedan kommer moralen.

Bertolt Brecht

Humor är en känsla av distans.

Bertolt Brecht

Konst är inte en spegel som man håller upp mot verkligheten, utan en hammare med vilken man formar den.

Bertolt Brecht